Vietä tunnelmallinen hetki 30-vuotiaassa SpåraKOFFissa

Suomen ainoa ravintolaraitiovaunu täytti tasavuosia maanantaina 12.5.2025, jolloin sen ensimmäisestä ajelusta tuli kuluneeksi 30 vuotta.

SpåraKOFFin ensimmäinen virallinen ajo lähti Vallilan varikolta Hämeentieltä perjantaina 12.5.1995 klo 14. Avajaiskutsussa kerrottiin, että virallisissa avajaisissa oli ”tarjolla sekä kiskoa että olutta”. Ensimmäisessä kuosissaan vaunun kyljessä luki isolla ”Matkalla pitkälle”.

Museoikään ehtineen, vuonna 1959 valmistuneen raitiovaunun kohtalo oli uhattuna Helsingin kantakaupungin raitiotien syksyllä 2025 tapahtuvan jännitemuutoksen takia. Muutoksen jälkeen vanhanmallisten raitiovaunujen liikennöinti edellyttää isompia muutostöitä, kuten raitiovaunun sähköjärjestelmän osittaista uusimista. Helmikuussa Sinebrychoff ja Kaupunkiliikenne tiedottivat, että SpåraKOFFin matka jatkuu ja remontin kustantaa Sinebrychoff.

“Sinebrychoffilla on pitkät perinteet alun perin helsinkiläisenä panimona. Kesällä SpåraKOFF:iin saa lähes poikkeuksetta jonottaa, mikä osoittaa, että moni olisi jäänyt paljosta paitsi jos raitiovaunu numero 175 olisi poistunut liikenteestä. Paras syntymäpäivälahja taitaa ollakin se, että saimme varmistettua SpåraKOFFin jatkamisen raiteilla”, Sinebrychoffin kumppanuuksista vastaava markkinointijohtaja Joonas Säkkinen sanoo. 

Onnellista palautetta

SpåraKOFF:a operoivat yhdessä Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy, Sinebrychoff ja HOK-Elanto. Säkkisen mukaan SpåraKOFF:n jatkon turvaaminen oli kaikille tärkeää, koska siitä on tullut tärkeä osa helsinkiläistä kesää ja kaupunkikulttuuria. 

”Asiakkailta on tullut paljon onnellista palautetta, miten ihanaa onkaan että SpåraKOFFin tarina jatkuu. Paljon käy turisteja ulkomailta ja muualta Suomesta, mutta monelle paikallisellekin kesän kiertoajelu on must-juttu. Uniikki kokemus jaksaa vuodesta toiseen hurmata, ja aina kun meillä on yksityisajo joka lähtee Mikonkadulta, yrittää kyytiin päästä myös muita asiakkaita, koska olisivat innoissaan tulossa kiertoajelulle. Vaunun historia kiinnostaa myös monia ja todella usein asiakkaiden suusta kuulee, miten he muistavat vaunun kierrelleen kaupungilla jo 90-luvulla”, ravintolajohtaja Sanna Lindholm HOK-Elannosta kertoo.

SpåraKOFF menee remonttiin syksyllä 

Helsingin kantakaupungin raitiotien jännitteenmuutos tapahtuu syksyllä 2025. SpåraKOFF liikennöi syksyn 2025 liikennöintikatkoon asti ja palaa takaisin liikenteeseen sen jälkeen, kun muutostyöt vaunuun on tehty.

“Raitiovaunu on museolaite, joten ulko- ja sisätiloihin ei tehdä mitään näkyvää. Pieniä asioita toki huolletaan ja korjataan samalla. SpåraKOFF palaa liikenteeseen heti töiden valmistuttua todennäköisesti Suomen vanhimpana käytössä olevana raitiovaununa”, Säkkinen sanoo. 

Spårakoff on ainoa ravintolaraitiovaunu Suomessa. Maailmalla on monia kiinnostavia raitiovaunureittejä, joista on tullut turistinähtävyyksiä. Silti raitioliikenteen synnyinmaan Britannian johtavan median Guardian-lehden lukijat äänestivät SpåraKOFFn maailman kiinnostavammaksi raitiovaunureitiksi.

Faktaa SpåraKOFFista

  • Vaunutyyppi: Helsingin moottorivaunu, Karia HM V
  • Valmistusvuosi: 1959
  • Valmistusmaa: Suomi 
  • Muutettu ravintola- ja tilausliikennekäyttöön 1995
  • Mitat: leveys 2,3 m, korkeus 3,6 m, raideleveys 1 m
  • Kokonaispaino: noin 20 000 kg
  • Teho: 200 kW (280 hv) 
  • Kiihtyvyys: 12.6 s (0-50 km/h)
  • Huippunopeus: 60 km/h
  • Matkustajapaikat: 24 istumapaikkaa, 6 seisomapaikkaa
  • Henkilökunta: 1 kuljettaja ja 1 vaunuisäntä/-emäntä
  • Reittiliikenne alkaa 23.5. ja jatkuu koko kesän.
  • Kyytiin pääsee ilman ennakkovarauksia tasatunnein Rautatientorin Mikonkadun pysäkiltä.
  • Kierroksen kesto noin 45 minuuttia.
  • Yksityisajoon SpåraKOFFia voi kysyä S-ryhmän ravintolapalvelun myyntipalvelusta puh 020 1234 800 tai ravintolamyynti@sok.fi.
  • Lisätiedot liikennöinnistä täältä

Lähde: Sinebrychoff